Čo je to čchi?
Tento pojem budeme počúvať vcelku často, počas celej našej praxe. Je to pojem z čínštiny, do slovenčiny, alebo kľudne aj angličtiny, nemáme správny preklad, ktorý by vedel vhodne vysvetliť, čo presne to slovo znamená. V knihe, Majster uviedol mnoho príkladov, čo presne toto slovo znamená, čiže v akých kontextoch sa používa. U nás v skupine sa bude význam najviac približovať pojmu životná energia. Aj keď samotné slovo energia, ktoré poznáme z fyziky, určite nie je ani z ďaleka presné. Preto sa to používa v tomto slovnom spojení životná + energia, vystihuje to niečo viac abstraktné, ale stále aj tak najlepšie slovo, ktoré vystihuje pojem, je stále slovo čchi. Budeme preto používať pojem čchi. Tento pojem bude aj tak slovami ťažké vysvetliť. Bude si to treba zažiť. Zistiť sami, čo sa pod tým pojmom nachádza, ako ho vnímate vy.
Vieme ale povedať, že je to jedna z troch zložiek modelu života. Ťing – čchi – šen, alebo vo voľnom preklade: fyzická súčasť, životná energia, duša. Všetko, čo existuje, spadá do tohto modelu života a je teda zložené z troch častí. My sme vyrastali v spoločnosti, ktorá sa veľmi sústreďovala len na ťing, ako fyzickú zložku, všetko máme popísané, čo existuje fyzicky, alebo čo sa fyzicky dalo nejakým spôsobom dokázať. Aj samotný rozum máme popísaný len ako mozog, neuróny a že myšlienka je len neurónový signál. Myslím, teda som. Taký nepriamy základ tejto doby. „A čo teda sme, keď nemyslíme?“ Xu Mingtang. Podľa modelu života vieme, že všetko má dušu, alebo informáciu. Niečo, čo dáva „zmysel“ danej veci existencie. Táto informácia, ako taký kód, dáva smer/rozkaz/dôvod ako by mala čchi fungovať. A výsledkom správania čchi sa menia molekuly a vytvára sa fyzický prejav.
Vieme sa preto naučiť časom ju cítiť, rukami, telom, mysľou, alebo ju dokonca vidieť. A cieľom tejto školy bude sa ju naučiť aj ovládať.
Čo je to kung?
Jednoduchým prekladom je to cvik, pohyb a cvičenie. Takže čchi kung vieme preložiť ako umenie ovládania čchi. Pomocou overených cvičení vieme našou čchi hýbať po tele, zhromažďovať a ukladať, alebo zušľachťovať. Cviky nie sú vždy založené na fyzickom pohybe, mnoho cvičení v tejto škole je o pohybu samotnej čchi. Od prvého stupňa sa učíme ako našou mysľou čchi hýbať po tele, alebo ako ju z okolitého sveta zhromažďovať ku nám. Teda samotná myseľ je ten hlavný nástroj, čo vie pracovať s čchi. Cviky, kde sa telo hýbe, je skôr na pomoc pre myseľ, aby lepšie precítila správne usmernenie čchi. Učíme sa v škole ako s našou mysľou pracovať, ako ju utíšiť, ako sa dostať do meditačného stavu, kde sa naše vedomie rozširuje, ako pracovať s obrazovým myslením, tretím okom a ako udržať svoju pozornosť a vedomie.
Čo je to Čung Juan?
Oblasť v Číne, kde vznikla táto škola, kde Damo Boddhidharma, buddha z Indie, založil kláštor Šao lin.
Prečo cvičíme?
Prvý stupeň ZYQ je o uvoľnení. Môže to znieť ako slabý dôvod, ale v modernej dobe veľmi málo ľudí sa vie uvoľniť. A ak konečne dôjde k uvoľneniu, často sa stáva, že sa to konečne udeje počas dovolenky, tak ľudia ochorejú. A to sa deje pre ten nekonečný stres a zhon, v ktorom sa teraz žije. Pod stresom telo úplne inak funguje, a nie je to zrovna zdravé. Preto vlastne uvoľnenie je základom pre fyzické zdravie. Uvoľnenie – zdravie – šťastie.
Čo je cieľom?
Cvičíme bez očakávaní – no expectation, just meditation
Alebo inak povedané zámerné cvičenie, nezámerný výsledok.